Ο θρησκευτικός τουρισμός δεν είναι κάτι καινοφανές. Το αντίθετο μάλιστα.Αν ανατρέξουμε στην ιστορία, θα διαπιστώσουμε ότι πρόκειται για την παλαιότερη και επικρατέστερη μορφή μετακίνησης στην ιστορία της ανθρωπότητας, καθώς τα μέλη όλων των κοινωνιών επιζήτησαν να επικοινωνήσουν με το θείο. Ως συνέπεια, το θρησκευτικό ταξίδι ανάγει τις καταβολές του στην προσκυνηματική δραστηριότητα παλαιότερων εποχών. Από τους αρχαίους χρόνους ακόμη, το ταξίδι με θρησκευτικό χαρακτήρα αποτέλεσε ισχυρό κίνητρο που οδήγησε τους ανθρώπους να κατευθυνθούν σε θρησκευτικά κέντρα.
Τα Γιάννενα συγκεντρώνουν όλες τις προϋποθέσεις να αποτελέσουν πόλο έλξης και του Θρησκευτικού τουρισμού και μάλιστα από το εξωτερικό.
Η Εβραϊκή Συναγωγή, το μεγαλύτερο και αρχαιότερο αντίστοιχο κτήριο στην Ελλάδα αποτελεί το κέντρο του ενδιαφέροντος αλλά και τόπο προσκυνήματος χιλιάδων Εβραίων που επισκέπτονται την πόλη μας από το Ισραήλ αλλά και από όλο τον κόσμο.
Η Συναγωγή και το Εβραϊκό νεκροταφείο, όπου υπάρχουν μνήματα από τον 15ο αιώνα, είναι οι δυο χώροι, που απέμειναν για να θυμίζουν ότι στα Γιάννενα ήκμασε η Εβραϊκή κοινότητα των Ρωμανιωτών Εβραίων.
Οι Ρωμανιώτες Εβραίοι των Ιωαννίνων ως γνωστόν είχαν τραγική τύχη, αφού τον Μάρτη του 1944 συνελήφθησαν από τους Γερμανούς και οδηγήθηκαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, (κυρίως στο Άουσβιτς), από όπου από τους 1900 εκτοπισθέντες κατόρθωσαν να επιζήσουν μόνο 100 άτομα, που επέστρεψαν στα Γιάννενα.
Φυσικό και επόμενο είναι τα Γιάννενα να συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον των απανταχού Εβραίων και όχι μόνο σε τέτοιο βαθμό που ο Δήμαρχος Μωυσής Ελισάφ να δηλώνει με υπερηφάνεια ότι η πόλη μας αποτελεί το κέντρο του Παγκόσμιου Εβραϊσμού.
Μπορεί ο Δήμαρχος να υποσχέθηκε προεκλογικά να κάνει τα Γιάννενα πρωτεύουσα των Δυτικών Βαλκανίων αλλά το να γίνουν τα Γιάννενα, κέντρο του παγκόσμιου Εβραϊσμού, κατά τη γνώμη μας είναι μεγαλύτερο επίτευγμα από το πρώτο.
Και ενώ ο Δήμαρχος παίρνει άριστα στην προσέλκυση Εβραίων από όλο τον κόσμο, με τις συνεντεύξεις του σε μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα του Εξωτερικού και με άλλες εκδηλώσεις (το συνέδριο για τον αντισημιτισμό, που διεξάγεται στην πόλη μας από χθες είναι μια απόδειξη) όμως σε πρακτικά ζητήματα μένει στάσιμος, παίρνοντας αρνητικό βαθμό.
Και ποια είναι αυτά τα πρακτικά ζητήματα;
Δεν μπορείς να υπερηφανεύεσαι ότι η πόλη σου είναι το παγκόσμιο κέντρο του Εβραϊσμού και να μην υπάρχει ούτε μια πινακίδα ακόμη και στην κεντρική πύλη του Κάστρου, που να ενημερώνει τους τουρίστες για το που βρίσκεται η Συναγωγή.
Το αγωνιώδες ερώτημα “συναγκόγ, συναγκόγ” που αντηχεί στα γραφικά σοκάκια του Κάστρου από εκατοντάδες επισκέπτες που μάταια αναζητούν την ιστορική Συναγωγή των Ιωαννίνων στο Λαβύρινθο της Καστροπολιτείας είναι μια απόδειξη ότι ενώ στα δύσκολα τα καταφέρουμε, πνιγόμαστε σε μια κουταλιά νερό.