Τις αντιδράσεις των κομμάτων προκάλεσε η χθεσινή επίσκεψη του πρωθυπουργού στην Ηγουμενίτσα και στα Γιάννενα, που με σημερινές τους ανακοινώσεις ασκούν κριτική τόσο για την πώληση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας όσο και για όσα δήλωσε στην πρωτεύουσα της Ηπείρου για τα προβλήματα της Ηπείρου.
Η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Ιωαννίνων Μερόπη Τζούφη
“Μια ακόμη επίσκεψη-αστραπή πραγματοποίησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην Ήπειρο και τα Γιάννενα, επαναλαμβάνοντας τις τετριμμένες κυβερνητικές υποσχέσεις για την περιοχή μας. Ακούσαμε και πάλι για το δρόμο Ιωάννινα-Κακαβιά, για τη δημιουργία του Πάρκου Υψηλής Τεχνολογίας, το προεδρικό διάταγμα της Παμβώτιδας και τη σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου. Επαναλαμβανόμενες εξαγγελίες και υποσχέσεις, χωρίς οικονομικές και χρονικές δεσμεύσεις, χωρίς να προχωρά κανένα έργο.
Λέξη επίσης δεν ειπώθηκε για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα δύο μεγάλα νοσοκομεία των Ιωαννίνων, αλλά και για τον αριθμό των φοιτητών που μειώνεται χρόνο με το χρόνο στο Πανεπιστήμιο. Όπως και για τα κρίσιμα περιβαλλοντικά ζητήματα, την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, τη ξέφρενη τουριστικοποίηση και τον αυθαίρετο επανακαθορισμό των ορίων στο Πάπιγκο. Άλλωστε, ο πραγματικός λόγος της επίσκεψης στην Ήπειρο έγινε ώστε ο Κυριάκος Μητσοτάκης να αφήσει το προσωπικό του αποτύπωμα στην πώληση και την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Ηγουμενίτσας, του τρίτου μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας.
Μπορεί ο περιφερειάρχης Αλέκος Καχριμάνης να καλωσόρισε τον Κυριάκο Μητσοτάκη ως «την τελευταία ελπίδα για τη χώρα και την Ήπειρο». Άραγε, η προηγούμενη τετραετία ΝΔ και του ίδιου του πρωθυπουργού, κατά την οποία η Ήπειρος υποβαθμίστηκε ακόμη περισσότερο, ήταν η προτελευταία; Και τι πρόκειται να αλλάξει τώρα, με τις ίδιες ανέξοδες υποσχέσεις και τα μηδενικά έργα για την βελτίωση της ζωής των συμπολιτών μας;”
Η Ν.Ε του ΠΑΣΟΚ Ιωαννίνων
“Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας θύμα της ιδεολογικής εμμονής του κ. Μητσοτάκη για πλήρη και άνευ όρων ιδιωτικοποίηση των λιμένων της χώρας.”
Η παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη στην Ηγουμενίτσα με αφορμή την ιδιωτικοποίηση του λιμένα της Ηγουμενίτσας, καταδεικνύει την εμμονή του στην ιδιωτικοποίηση των λιμένων της χώρας χωρίς σχέδιο, με πλήρη παραχώρηση της δημόσιας περιουσίας στα ιδιωτικά συμφέροντα, χωρίς προϋποθέσεις εποπτείας και δημοσίου ελέγχου.
Η πώληση του 67% των μετοχών του κερδοφόρου ΟΛΗΓ στον ιταλικό όμιλο Grimaldi, έναντι του ευτελούς τιμήματος των 84,17 εκατ. ευρώ, χωρίς εποπτεία από την ελληνική πολιτεία και με πλήρη παραχώρηση των αρμοδιοτήτων στον ιδιώτη, είναι αν μη τι άλλο προκλητική.
Το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, παραμένει διαχρονικά σταθερό υπέρ των παραχωρήσεων παροχής υπηρεσιών και της επιχειρηματικότητας στα λιμάνια, παράλληλα όμως με άσκηση δημοσίου ουσιαστικού ελέγχου διοίκησης, σύμφωνα με το επιτυχημένο ευρωπαϊκό μοντέλο.
Οι επιλογές της κυβέρνησης στο θέμα της μεταρρύθμισης της λειτουργίας των λιμένων, είναι εντελώς αντίθετες με το ευρωπαϊκό μοντέλο, το οποίο θα μπορούσε κάλλιστα να το αντιγράψει και να το προσαρμόσει στα ελληνικά δεδομένα.
Αντιθέτως, εκτός του ότι παρερμηνεύει την ουσία της σύμπραξης ιδιωτικού και δημοσίου τομέα που μπορεί να δώσει οφέλη, αρνείται να αναγνωρίσει και τα λάθη της, όπως τα αδιέξοδα που διαπιστώθηκαν στην αντίστοιχη διαδικασία ιδιωτικοποίησης του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, αλλά και η καθυστέρηση των υποχρεωτικών επενδύσεων στους ιδιωτικοποιημένους λιμένες Πειραιά και Θεσσαλονίκης.
Όσο αφορά την επίσκεψη του κ. Μητσοτάκη στα Ιωάννινα, για άλλη μια φορά η συζήτηση για την ανάπτυξη της Ηπείρου περιορίστηκε σε χρησμούς και επετείους. Ο κ. Μητσοτάκης φαίνεται ότι δεν έλαβε το πρόσφατο μήνυμα της ελληνικής κοινωνίας στις αυτοδιοικητικές εκλογές και «ξύνεται στην κλίτσα του τσοπάνη».
Περιμένουμε να δούμε τον κ. Μητσοτάκη να εγκαινιάζει έργα σημαντικά για την Ήπειρο, που τα έχει υποσχεθεί και τα αγνοεί, όπως η σιδηροδρομική Εγνατία, το εμπορευματικό κέντρο της Θεσπρωτίας, ο Περιφερειακός άξονας της Ηγουμενίτσας που θα τη συνέδεε με την Αλβανία και ο οδικός άξονας Πεδινή-Κακαβιά με σύγχρονα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Είμαστε όμως αντίθετοι στην τακτική του κου Μητσοτάκη να μοιράζει καθρεφτάκια, επικοινωνώντας το ελάχιστο για να ξεχνάμε το μείζον.”
Η Περιφερειακή παράταξη “Το Κοινό των Ηπειρωτών”
“Ολοκληρώθηκε χθες η επίσκεψη του κ. Μητσοτάκη στην Ήπειρο,ο οποίος έβαλε το προσωπικό του αποτύπωμα στην πώληση του τρίτου σημαντικότερου λιμένα της χώρας-αυτό της Ηγουμενίτσας- στους Ιταλούς για πενήντα χρόνια. Παραδίδει έτσι μια εθνική υποδομή με γεωπολιτική σημασία για το Ιόνιο,τα Δυτικά Βαλκάνια και την Αδριατική, υπονομεύοντας ταυτόχρονα τη δυνατότητα της χώρας να παρεμβαίνει στην περιοχή, πέρα από την αυτονόητη απώλεια του δημοσίου ελέγχου.
Το ποσοστό 67% που πωλήθηκε στον όμιλο Grimaldi δεν αφορά μόνο το λιμάνι αλλά και τις μαρίνες Συβότων και Πλαταριάς, καθώς και το αλιευτικό καταφύγιο της Σαγιάδας. Συνολικά το ποσό που εισπράχτηκε αγγίζει τα 85 εκατομμύρια ευρώ περίπου.. Ακριβώς ίδιο ποσό, που υποχρεώθηκε να καταβάλλει, τελεσίδικα, λίγες μέρες πριν το ελληνικό δημόσιο στην κοινοπραξία «Θερμαική οδός», για το έργο της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης πουσυμβασιοποιήθηκε το 2005 και δεν έγινε ποτέ.
Μόνο για την Γ1 φάση κατασκευής των έργων στον ΟΛΗΓ το δημόσιο δαπάνησε 70.000.000 ευρώ και συνολικά οι επενδύσεις που έκανε ξεπερνούν το200.000.000ευρώ,το δε ενεργό αποθεματικό του φτάνει τα 12.000.000 ευρώ.
Παρότι ο Ν4597/2018 έδινε τη δυνατότητα « ΥΠΟ-παραχωρήσεων» μέρους των χώρων του λιμένα και μέρους των δραστηριοτήτων μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας αλλά απέκλειε την εξ ολοκλήρου παραχώρηση του λιμένα και την πώληση των μετοχών διατηρώντας το δημόσιο χαραχτήρα, αυτό ξεπουλήθηκε και παραδόθηκε στους Ιταλούς από τον κ. Μητσοτάκη με τη σύμφωνη γνώμη των βουλευτών της ΝΔ στην Ήπειρο, του περιφερειάρχη κ.Καχριμάνη και της πλειοψηφίας του Περιφερειακού συμβουλίου.
Παρά τις θριαμβολογίες των κυβερνητικών παραγόντων, η ιδιωτικοποίηση του λιμένα θα προκαλέσει την ακύρωση των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων για την Μαρίνα της Ηγουμενίτσας, αφού ο όμιλος δεν υποχρεώνεται πλέον σε οποιαδήποτε παρόμοια επένδυση. Θυμίζουμε, βέβαια, πως επί κυβέρνησης Μητσοτάκη εγκαταλείφθηκε η δημιουργία του Εμπορευματικού Κέντρου Θεσπρωτίας και έγινε «όνειρο θερινής νυκτός» η Σιδηροδρομική Εγνατία. Οι δε πανηγυρισμοί από τον κύριο Μητσοτάκη για την παραχώρηση στην τοπική αυτοδιοίκηση 6.000 στρεμμάτων παραθαλάσσιας ζώνης θα ήταν εύλογοι, αν συνδυάζονταν με αντισταθμιστικά που θα εξασφάλιζαν την αξιοποίηση και την βιωσιμότητα της διαχείρισής τους από του οικείους ΟΤΑ.
Όσο για την επίσκεψη τουκ.Μητσοτάκη στα Ιωάννινα και τις ανέξοδες επαναλήψεις των ίδιων υποσχέσεων για τη δημοπράτηση του άξονα Ιωαννίνων –Κακαβιάς, χωρίς την παραμικρή αναφορά στην εξασφάλιση της χρηματοδότησης του έργου, αλλά και η αφωνία του για το Πάρκο Υψηλής Έρευνας και Τεχνολογίας, μας κάνει να μη συμμεριζόμαστε καθόλου την άποψη του κ. Καχριμάνη, πως ο κ. Μητσοτάκης αποτελεί «την τελευταία ελπίδα για την χώρα και την Ήπειρο».