Σε απολογισμό του έργου του ως βουλευτής Ιωαννίνων και ως υπουργός προχώρησε σήμερα ο βουλευτής της ΝΔ Σταύρος Καλογιάννης, ο οποίος ως γνωστόν αποχώρησε από το ψηφοδέλτιο της ΝΔ στο νομό Ιωαννίνων και δεν θα λάβει μέρος στις προσεχείς εκλογές.
Ο απολογισμός του έργου του από το 2000, όταν πρωτοεκλέχτηκε μέχρι σήμερα, τόσο ως βουλευτής όσο και ως υπουργός είναι λεπτομερής και έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Από τα όσα ανέφερε ο κ. Καλογιάννης στη σημερινή του συνέντευξη- απολογισμό ξεχωρίζουμε όσα ανέφερε για την χάραξη και κατασκευή του βόρειου τμήματος του Ε 65, μια επιλογή που κατά τον κ. Καλογιάννη δεν είναι η βέλτιστη για τα Γιάννενα και για την Ήπειρο και όπως τόνισε χαρακτηριστικά “όταν το έργο κατασκευασθεί και τεθεί σε λειτουργία, είμαι βέβαιος ότι όλοι οι Γιαννιώτες θα καταλάβουν το σοβαρό λάθος που έγινε στην τελική χάραξη”.
Συγκεκριμένα ο κ. Καλογιάννης αναφερόμενος στο βόρειο τμήμα της Ε65 ανέφερε μεταξύ των άλλων τα εξής:
“Με την προωθούμενη χάραξη, ο άξονας Ε65 θα συναντήσει την Εγνατία μακριά από τα Ιωάννινα, κοντά στο Κηπουρειό Γρεβενών. Όποιος δηλαδή, κινούμενος από Ιωάννινα προς Θεσσαλία/Αθήνα, ακολουθήσει αυτή τη χάραξη, θα είναι αναγκασμένος να διανύσει περίπου 30 χλμ. επιπλέον για να φθάσει μέχρι την Καλαμπάκα! Αυτό σημαίνει ότι δεν θα επιλέξει τον άξονα Ε65, αλλά την Ιόνια οδό, η οποία είναι ένας σύγχρονος και ασφαλής αυτοκινητόδρομος, αλλά ως διαδρομή είναι πιο ακριβή. Ακυρώνονται, ουσιαστικά, σημαντικά οφέλη από την υλοποίηση του άξονα Ε65.
Δηλαδή, η προωθούμενη από το Υπουργείο λύση επιμηκύνει αναιτιολόγητα την απόσταση προς τα Ιωάννινα, επιβαρύνοντας σημαντικά τον χρόνο και το κόστος μετακίνησης. Εάν προστεθούν οι επιπλέον δαπάνες για διόδια, καύσιμα και συντήρηση των οχημάτων (για τα επιπλέον χιλιόμετρα), προκύπτει σαφώς ότι η προωθούμενη χάραξη είναι επαχθής για Ηπειρώτες και Θεσσαλούς.
Θεώρησα χρέος μου να μελετήσω τη χάραξη του βόρειου τμήματος του Ε65. Με έμπειρους μηχανικούς συνεργάτες μου, επεξεργαστήκαμε μία εναλλακτική λύση (συνημμένη οριζοντιογραφία), στην οποία παρουσιάζονται επίσης η προωθούμενη από το Υπουργείο λύση και η αρχικά μελετημένη χάραξη από το ΥΠΕΧΩΔΕ. Η εναλλακτική μας λύση είναι τεχνικά τεκμηριωμένη και κατά πολύ συντομότερη απ’ ότι η προωθούμενη από το Υπουργείο.
Έχει δε, επιπλέον, η πρόταση το μεγάλο πλεονέκτημα ότι παρακάμπτει τη ζώνη μόνιμης παρουσίας της αρκούδας, οπότε η περιβαλλοντική αδειοδότησή της είναι απλή.
Πρότεινα την υιοθέτηση αυτής της τεκμηριωμένης λύσης, η οποία διασφαλίζει τα συμφέροντα όχι μόνο των Γιαννιωτών, αλλά και της βορειο-δυτικής Ελλάδας, καθώς:
- Συντομεύει τη διαδρομή Καλαμπάκα – Ιωάννινα κατά 26 – 28 χλμ, ανάλογα με την οριστικοποιημένη όδευση.
- Θα διευκολύνει τα μέγιστα όσους κινούνται από τους Νομούς της Ηπείρου, της Κέρκυρας, καθώς και από Αλβανία, προς Θεσσαλία/Αττική (και αντίστροφα), διότι μικραίνει σημαντικά την απόσταση.
- Δεν επηρεάζει την κίνηση από Δυτική Μακεδονία προς Θεσσαλία/Αττική, καθώς η αύξηση του μήκους του δρόμου είναι αμελητέα, της τάξης των 7 χλμ.
- Δεν έχει ουσιαστικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, καθώς παρακάμπτει ευαίσθητες οικολογικά περιοχές.
- Το εκτιμώμενο κόστος της δεν ξεπερνάει το αντίστοιχο της προωθούμενης από το Υπουργείο λύσης.
Επιτυγχάνονται δε:
- Ικανοποιητική γεωμετρία του τελευταίου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Ε65 με γεωμετρικά χαρακτηριστικά καλύτερα της Εγνατίας οδού.
- Ευνοϊκότερες γεωτεχνικές συνθήκες στη ζώνη διέλευσης.
- Πλήρης αξιοποίηση των απαλλοτριώσεων που έχουν συντελεστεί για τον Ε65.
Τέλος, δίνονται ουσιαστικές προοπτικές ανάπτυξης για πολλούς οικισμούς του Ν. Τρικάλων (Μεγάλη Κερασιά, Ορθοβούνι, Τρυγώνα, Πεύκη, Κορυδαλλός, Παναγιά), με την ολοκλήρωση του έργου.
Ενημέρωσα όλους του Φορείς, σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο για την πρότασή μου. Υιοθετήθηκε τελικά η πρόταση παραχωρησιούχου/Υπ. Υποδομών. Όταν το έργο κατασκευασθεί και τεθεί σε λειτουργία, είμαι βέβαιος ότι όλοι οι Γιαννιώτες θα καταλάβουν το σοβαρό λάθος που έγινε στην τελική χάραξη.”