«Tι χρωστούν τα Γιάννινα στον Εσάτ Πασά για να τον τιμήσουν»;
Περί ονοματολογίας, το ανάγνωσμα πρόσχωμεν..
σχετικές αναρτήσεις
Σόλων! Σόλων!
Ο ποιητής Τυρταίος, κωλομπαράς σπουδαίος επήγεν εις τον Σόλων με όρθιον…
Τα Τρίκαλα πέραν του Πατέρα έδωσαν στην Υγεία και την κα Όλγα Μπαλαούρα
Αγαπητέ Απόκαυκε,Πώς σου φαίνεται η σκηνή όπου ένας απόστρατος αστυνομικός…
Ο Μέγας Ανατολικός(απόσπασμα 2).Του Α. Εμπειρίκου
Τα πράγματα που ο Ανδρέας ηγάπα υπεράνω όλων των άλλων, ήσαν κατά σειράν, αι…
Αν υπήρχε MEGA το ’73…
Παρασκευή 16 Νοεμβρίου 1973 , ώρα 20:15 -Όλγα , είναι φανερό ότι οι καταληψίες…
Τα Παραπολιτικά, ο Πατούλης, ο Καχριμάνης και το πρόγραμμα με τα συσσίτια απόρων
Στη ΝΔ, αντί να τσουγκρίζουν αυγά επιδίδονται σε πισώπλατα μαχαιρώματα! Μεγάλο…
Η εξέλιξη του κορωνοϊού στην Ήπειρο ( Τετάρτη, 15 Απριλίου)
Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση από τη Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας της…
Την κοπάνησε και ο ΚΑΤΣΟΥΡΑΣ
Μετά τον Μιχάλη Παντούλα που την έκανε με ελαφρά πηδηματάκια, την κοπάνησε και ο…
Και ο μήνας έχει εννιά!
Συνεχίζει τις ατέλειωτες διακοπές του ο ΓΑΠ στα νησιά της χώρας. Σύμφωνα με τις…
Πώς και γιατί; Μια οφειλόμενη απάντηση
Αστερινός ΜάνθοςΣτέφανος Καραμούτσιος Υπάρχουν φίλοι που με πρόθεση αγαθή…
Dishfire: Όλου του κόσμου τα μηνύματα, στο «πιάτο» της NSA
Η αμερικανική Εθνική Υπηρεσία Ασφαλείας (NSA) συλλέγει καθημερινά σχεδόν 200…
όπως γράφει ο συμμαθητής μας Γιάννης στο βιβλίο του …..
Το 1913 η παράδοση της πόλης των Ιωαννίνων στους Έλληνες γίνεται από την πλευρά των Τούρκων από τον στρατηγό Εσάτ-πασά, διοικητή της ανεξάρτητης μεραρχίας Ηπείρου. Ο Εσάτ-πασάς είναι τουρκογιαννιώτης καστρινός, ο οποίος λύνει την απορία σχετικά με την καταγωγή του, όταν ερωτάται από τον γιαννιώτη μελετητή της πόλης κ. Σωτήριο Ζούμπο σε επίσκεψή του στα Γιάννινα το 1934. Πρόγονος του Εσάτ-πασά ήταν ένας από τους τουρκομάνους της επιτροπής που πρωτοήρθαν στα Γιάννινα το 1379 με τον στρατηγό Γαζή Εβρενόζ να παραλάβουν το κάστρο κι εγκαταστάθηκαν στην συνοικία τουρκοπάλουκο. Και πήρε για γυναίκα του την χριστιανή Βασιλική της οικογένειας Γλυκήδων αρπάζοντάς την από την εκκλησία του ταξιάρχου Μιχαήλ στο κάστρο, νύχτα των Χριστουγέννων.
Μετά την μικρασιατική καταστροφή και με την συνθήκη της Λωζάννης που υπογράφηκε μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, το κριτήριο της ανταλλαγής των πληθυσμών γίνεται ανάλογα με την θρησκεία. Έτσι οι εξισλαμισμένοι Γιαννιώτες, οι Τουρκογιαννιώτες δηλαδή, ενώ δεν γνωρίζουν την τουρκική, είναι όμως στην πλειοψηφία τους πιστοί οπαδοί της οθωμανικής αυτοκρατορίας, δεν γλιτώνουν τον εκπατρισμό τους. Μεταφέρονται στην Κωνσταντινούπολη και εγκαθίστανται στην περιοχή Πεντέκιοϊ (το τουρκικό συνθετικό –κιοϊ σημαίνει χωριό, προάστιο).
Δεν ξεχνούν την πατρίδα που στερήθηκαν και συνεχίζουν να μιλούν τα ελληνικά. Την πατρίδα τους τα Γιάννινα και το κάστρο. Γιατί αυτοί είναι βέροι γιαννιώτες, από «τον αφαλό του κάστρου», όπως συνήθιζαν να λένε παλιότερα, όσοι ήθελαν να τονίσουν την γιαννιώτικη καταγωγή τους. Πώς να τα ξεχάσουν άλλωστε, αφού εξισλαμίστηκαν για να παραμείνουν άρχοντες, πραγματικοί μπέηδες και πασάδες στα Γιάννινα;
Για τους Τουρκογιαννιώτες ισχύει αυτό που λέγεται για την περίοδο της τουρκοκρατίας:
"Οι περήφανοι φύγανε,
οι παλικαράδες σκοτώθηκαν,
οι έξυπνοι εξισλαμίστηκαν και διακρίθηκαν,
οι αδύνατοι υποτάχτηκαν δουλεύοντας στα χωράφια των πλούσιων γαιοκτημόνων».
Οι τελευταίοι είναι οι ραγιάδες, που σήκωσαν τον σταυρό του μαρτυρίου στην μακρά περίοδο της δουλείας υπομένοντας καρτερικά τις ταπεινώσεις, τις απειλές και τους βιασμούς.
Γι’ αυτούς τους τουρκογιαννιώτες και τουρκοπαργινούς που οι περισσότεροί τους δεν γνωρίζουνε τουρκικά, θα διερωτηθεί ο Τούρκος πλοίαρχος που τους μεταφέρει στην Γιάλοβα της Προποντίδας έχοντας αφήσει προηγουμένως στο λιμάνι της Πρέβεζας έλληνες πρόσφυγες μικρασιάτες που αγνοούν τα ελληνικά: «Μπρε τζιάνουμ πολύ περίεργο φαίνεται σ’ εμένα αυτό που γίνεται, δεν ξέρω αν γίνεται λάθος και τούρκους διώχνουμε και ρωμιούς κουβαλάμε».
Στα Γιάννινα μένουν λίγοι τουρκαλβανοί (εξισλαμισμένοι Αλβανοί) μπέηδες και πασάδες με τσιφλίκια στην περιοχή της σημερινής νότιας Αλβανίας (μέχρι το Δυρράχιο). Τα αρχοντικά τους ήτανε φυσικά έξω από το κάστρο.
Τον Μάρτιο του 1997 στα πλαίσια της συνάντησης των αναπληρωτών υπουργών Εξωτερικών χωρών της Ευρώπης στις Βρυξέλλες, ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας Ονούρ Οϊμέν εξομολογείται στον ομόλογό του αναπληρωτή υπουργό της Ελλάδας Γιώργο Παπανδρέου ότι είναι τουρκογιαννιώτης στην καταγωγή. Και κάποιος γιαννιώτης σχολιάζει πικρόχολα την έλλειψη εκπροσώπησης των Ιωαννίνων με υπουργό στην ελληνική κυβέρνηση ως εξής: «Δεν βαριέσαι. Τα Γιάννινα μπορεί να μην έχουν υπουργό στην Αθήνα. Έχουν όμως τουρκογιαννιώτη υπουργό στην Άγκυρα.»
…..
Για δες το ιστολόγιο που γράφει απόγονος του Εσσατ ο Κοκαμεμί μπέης
http://yanyafbk.blogspot.gr/