Τον δρόμο για συνέργειες στους κλάδους των γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων από τις εταιρείες ΔΕΛΤΑ και «Δωδώνη» με στόχο την κατάκτηση ηγετικής θέσης ανοίγει η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού να εγκρίνει την εξαγορά πλειοψηφικού ποσοστού της γαλακτοβιομηχανίας «Δωδώνη» από το fund CVC Capital Partners, στο οποίο ήδη ανήκει η Vivartia, θυγατρική της οποίας είναι η ΔΕΛΤΑ.
Ειδικότερα, η Επιτροπή Ανταγωνισμού σε συνεδρίασή της την Πέμπτη 5 Αυγούστου ενέκρινε ομόφωνα την απόκτηση αποκλειστικού ελέγχου της γαλακτοβιομηχανίας «Δωδώνη» από την εταιρεία Venetiko Holdings ΜΑΕ, κρίνοντας ότι η εν λόγω συγκέντρωση δεν προκαλεί σοβαρές αμφιβολίες ως προς το συμβατό αυτής με τις απαιτήσεις λειτουργίας του ανταγωνισμού στις επιμέρους αγορές στις οποίες αφορά.
Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία Venetiko Holdings συστάθηκε στις 23 Μαρτίου 2021 στην Ελλάδα και ελέγχεται εμμέσως από τη CVC Capital Partners.
Μετά την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, οι Vivartia και «Δωδώνη» σχεδιάζουν ένα ευρύ πλάνο συνεργειών στη Βόρεια και τη Νότια Ελλάδα. Τα ισχυρά «χαρτιά» της «Δωδώνης» είναι η φέτα, εκεί όπου η ΔΕΛΤΑ υστερεί σημαντικά, και το δίκτυο στη Βόρεια Ελλάδα. Από την άλλη, η ΔΕΛΤΑ μέσω του ευρύτατου δικτύου διανομής γάλακτος μπορεί να ενισχύσει την παρουσία των άλλων προϊόντων της «Δωδώνη», όπως το γιαούρτι, σε όλη τη χώρα.
Ο κλάδος των γαλακτοκομικών προϊόντων, εκεί όπου φέτος καταγράφεται μεγάλη κινητικότητα, αποτελεί μια μεγάλη αγορά, της τάξης του 1,3 δισ. ευρώ (τιμές χονδρικής το 2020, σύμφωνα με κλαδική μελέτη της εταιρείας ΣΤΟΧΑΣΙΣ), χωρίς στο παραπάνω ποσό να συμπεριλαμβάνονται τα τυροκομικά προϊόντα, τα οποία χαρακτηρίζονται από μεγάλη εξωστρέφεια και υψηλότερο περιθώριο κέρδους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της κλαδικής μελέτης της ΣΤΟΧΑΣΙΣ, ο μέσος ετήσιος ρυθμός μείωσης του συνόλου της εγχώριας αγοράς παστεριωμένου και υψηλής παστερίωσης γάλακτος την περίοδο 2011-2020 είναι 2,5%, με τις «Ελληνικά Γαλακτοκομεία» (γνωστή ως «Ολυμπος»), ΔΕΛΤΑ και Friesland να υπολογίζεται ότι κατέχουν μερίδιο πάνω από το 60%.
Η εγχώρια αγορά γιαουρτιού, έπειτα από μια έντονα πτωτική πορεία τα πρώτα χρόνια της οικονομικής κρίσης, πέρασε σε θετικό πρόσημο, με τον μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης την περίοδο 2011-2019 να διαμορφώνεται στο 3,1%, ενώ το 2020 εκτιμάται πως η αγορά ακολούθησε πτωτική πορεία, με τη μείωση να προέρχεται αποκλειστικά από το κανάλι του HORECA. Η εν λόγω κατηγορία, ωστόσο, χαρακτηρίζεται από μεγάλη εξωστρέφεια. Ενώ το 2010 εξαγόταν το 22,4% της εγχώριας παραγωγής γιαουρτιού, το 2019 έφθασε να εξάγεται το 41% της εγχώριας παραγωγής. Και μπορεί να άνοιξε τον δρόμο η ΦΑΓΕ, αλλά ακολούθησαν στη συνέχεια η ΔΕΛΤΑ, η «Κρι Κρι», η «Ολυμπος», η ΜΕΒΓΑΛ, ενώ τη δική της πορεία στην κατηγορία έχει ξεκινήσει και η «Δωδώνη».
Σε ό,τι αφορά τη φέτα, οι εξαγωγές το 2020 ανήλθαν σε 80.843 τόνους, καταγράφοντας αύξηση 10% σε σύγκριση με το 2019, με την αξία των εξαγωγών να ανέρχεται σε 432 εκατ. ευρώ.