Για να προχωρήσουν με αυξημένους ρυθμούς οι εργασίες στο μέχρι πρότινος παγωμένο πακέτο των οδικών συμβάσεων παραχώρησης έπρεπε η κυβέρνηση να ρίξει ένα άλλο… «πακέτο», χρηματικής φύσεως. Με βάση τα στοιχεία που παρουσίασαν προ ημερών οι κοινοπραξίες παραχώρησης και κατασκευής των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων, στο πλαίσιο ενός πρώτου απολογισμού από το υπ. Υποδομών και τους παραχωρησιούχους μετά την επανεκκίνηση των εργασιών, οι εργολάβοι έχουν λάβει από τον Δεκέμβριο τα 900 εκατ. ευρώ, είτε για εκτελεσθείσες εργασίες είτε ως αποζημιώσεις με βάση τις αναμορφωμένες συμβάσεις παραχώρησης!
Συγκεκριμένα, 172,5 εκατ. ευρώ έχουν λάβει η κοινοπραξία της Ιόνιας Οδού, 236,6 εκατ. ευρώ αυτή του Ε 65, 247 εκατ. ευρώ η κοινοπραξία του Μαλιακός – Κλειδί και 242 εκατ. ευρώ η κοινοπραξία για την Ολυμπία Οδό. Εξ αυτών τουλάχιστον 258 εκατ. ευρώ αφορούν μόνο σε αποζημιώσεις κατασκευαστών-παραχωρησιούχων που δόθηκαν με διαδοχικές αποφάσεις της κυβέρνησης τον τελευταίο χρόνο. Και μιλάμε για το χρονικό διάστημα από τον Δεκέμβριο του 2013 και μετά. Στο πρώτο τρίμηνο του 2014 πιστοποιήθηκαν νέες εργασίες κατά μήκος των οδικών αξόνων ύψους 95 εκατ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με τις προβλέψεις στο δεύτερο τρίμηνο θα ξεπεράσουν τα 205,5 εκατ. ευρώ.
Βέβαια, είναι σαφές ότι ουδείς παραγνωρίζει τη σημασία των μεγάλων έργων στο εγχείρημα που ακούει στο όνομα «επιστροφή στην ανάκαμψη». Και το γεγονός ότι διαφαίνεται «φως στο τούνελ» των projects,στα οποία άρχισαν πάλι οι εργασίες ενώ και η πτώση στα έσοδα και στην κυκλοφορία δείχνει να πιάνει πάτο, είναι ένα θετικό γεγονός. Κατά το υπουργείο Υποδομών, μάλιστα, ήδη λειτουργούν συνολικά 16 εργοτάξια στα μέτωπα των 4 έργων (Κόρινθος – Πάτρα, Μαλιακός – Κλειδί, Ιόνια Οδός, Ε 65). Στόχος, ίσως φιλόδοξος, είναι η ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων έως το τέλος του 2015, ενώ, κατά τα στελέχη του υπουργείου, η κατασκευή του τμήματος Μαλιακός – Κλειδί έχει ολοκληρωθεί κατά 76,8%, της Ολυμπίας Οδού κατά 48,1%, της Ιόνιας Οδού κατά 30%, ενώ τη μικρότερη πρόοδο εμφανίζει ο Ε65 με ποσοστό ολοκλήρωσης 26,27%.
Ωστόσο, εδώ μιλάμε για μεγάλες αποζημιώσεις που αν προστεθούν και στα υπόλοιπα δημόσια και κοινοτικά κεφάλαια που έχουν δοθεί αφειδώς για τα έργα έχουμε ένα συνολικό κονδύλιο που ήδη φτάνει τα 2,2 δισ. ευρώ. Παράλληλα, έρχονται νέες ανατιμήσεις στα διόδια, ενώ οι εργολάβοι συνέχεια ζητάνε ρήτρες και αποζημιώσεις, όπως οι απαιτήσεις περί τα 200 εκατ. ευρώ που φέρεται να έχει εγείρει ο ανάδοχος του Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα (Μορέας), υπόθεση που έχει παραπεμφθεί σε διαιτησία.
Πολύ, δε, περισσότερο έχουμε να κάνουμε με ομίλους που άμεσα ή έμμεσα συνδέονται με τα μεγάλα εγχώρια μέσα ενημέρωσης, όπως το Mega, ο Πήγασος ή ο ΔΟΛ, δηλαδή τους μεγαλοεκδότες και καναλάρχες. Και θυμίζουμε ότι αυτά τα media ήταν από τους πρώτους επιχειρηματικούς ομίλους που ήρθαν σε συμφωνία με τις τράπεζες για αναδιάρθρωση του δανεισμού τους, όπως το ίδιο έγινε και με κατασκευαστικές εταιρείες (π.χ. ΑΚΤΩΡ) που σχετικά πρόσφατα προχώρησαν σε ανάλογες κινήσεις. Και όλη αυτή η παροχή ρευστότητας προς συγκεκριμένες πλευρές ίσως να μην αποτελεί σύμπτωση…
Σημειώνεται ότι προσεχώς το Υποδομών βγάζει προς δημοπράτηση και τα «ορφανά» τμήματα των οδικών αξόνων, όπως το Πάτρα – Πύργος (340 εκατ. ευρώ) και προσεχώς το Λαμία – Ξυνιάδα (Ε 65) ως δημόσια έργα. Το θέμα είναι, όμως, αν θα μπούνε εκεί διόδια, αν θα τα διαχειρίζεται το κράτος ή θα… περάσουν στις κοινοπραξίες μετά.