Ευθεία αμφισβήτηση της διαδικασίας που ακολούθησε η Ελληνική Κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας στη νομοθεσία για την αναγραφή της διαγωγής στα απολυτήρια και τους τίτλους σπουδών αποτελεί η απάντηση της Κομισιόν στη σχετική ερώτηση των 6 Ευρωβουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία.
Η Κομισιόν στην απάντησή της επισημαίνει ότι «Οποιοδήποτε εθνικό μέτρο πρέπει να συμμορφώνεται με τις αρχές της προστασίας των δεδομένων όπως αυτές ορίζονται από τον γενικό κανονισμό για την προστασία δεδομένων (ΓΚΠΔ)». Τονίζει ακόμη ότι: «Τα κράτη μέλη πρέπει να ζητούν τη γνώμη της εποπτικής αρχής της χώρας τους κατά την εκπόνηση πρότασης νομοθετικού μέτρου που θα εγκριθεί από εθνικό κοινοβούλιο, το οποίο αφορά την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα».
Η Ελληνική Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, στην οποία είχε προσφύγει μαθητής που αμφισβητούσε την νομιμότητα της σχετικής νομοθετικής διάταξης για την αναγραφή της διαγωγής, είχε κρίνει ότι η αναγραφή της διαγωγής δεν είναι νόμιμη, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι: «Η αναγραφή του χαρακτηρισμού της διαγωγής στους τίτλους και τα πιστοποιητικά σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν είναι νόμιμη» αναπτύσσοντας το σκεπτικό πως «Η αναγραφή στους τίτλους σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν συνάδει με την αρχή της αναλογικότητας του άρθρου 5 του ΓΚΠΔ».
Επιπλέον, η Κομισιόν στην απάντησή της ανέφερε χαρακτηριστικά ότι είναι ενήμερη για την νομοθετική αλλαγή όμως «οποιοδήποτε τέτοιο εθνικό μέτρο πρέπει να συμμορφώνεται με τις αρχές της προστασίας των δεδομένων και για την συμμόρφωση αυτή απαιτείται μεταξύ άλλων οι επιδιωκόμενοι σκοποί να είναι θεμιτοί και να προσδιορίζονται στην νομοθεσία». Προσθέτουν ότι «εναπόκειται στις εθνικές αρχές και τα δικαστήρια να αξιολογήσουν αν η πρακτική της καταγραφής της συμπεριφοράς ενός μαθητή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε πιστοποιητικά και διπλώματα παραβιάζει τον γενικό κανονισμό προστασίας δεδομένων».
Στην ερώτησή τους οι 6 Ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία τόνισαν πως «ελλείψει ασφαλών κριτηρίων για την αξιολόγηση, η διαγωγή μπορεί να μετατραπεί εύκολα σε αυθαίρετη κρίση και σε λόγο διάκρισης και στιγματισμού των μαθητών εφ’ όρου ζωής και να προκαλέσει σοβαρές δυσχέρειες στην επαγγελματική τους πορεία» και ρώτησαν την Κομισιόν:
– Αν είναι ενήμερη για την νομοθετική αυτή αλλαγή.
– Αν τίθεται ζήτημα παραβίασης προσωπικών δεδομένων.
– Τι μέτρα σκοπεύει να λάβει για να εφαρμοστεί ο κανονισμός στον τομέα της παιδείας.