Πρόταση στους Υπουργούς Υποδομών κ. Κ. Καραμανλή και Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Κυρ. Πιερρακάκη κατέθεσε ο βουλευτής της ΝΔ, Σταύρος Καλογιάννης, με θέμα την προώθηση της ψηφιακής μεταρρύθμισης στα δημόσια έργα, στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ 2021 – 2027 και του Ταμείου Ανάκαμψης.
Μεταξύ των μέτρων που προτείνονται είναι:
- Η αντικατάσταση του απαξιωμένου ΠΔ 697/74 «Περί αμοιβών μηχανικών δια σύνταξιν μελετών, επίβλεψιν, παραλαβήν κλπ. συγκοινωνιακών, υδραυλικών και κτιριακών έργων, … και τεχνικών προδιαγραφών μελετών». Χρειαζόμαστε σύγχρονο κανονιστικό πλαίσιο, με στόχο τη μέγιστη εκμετάλλευση των δυνατοτήτων της διαρκώς εξελισσόμενης τεχνολογίας.
- Η συνδυασμένη χρήση επιμέρους τεχνολογιών μπορεί να ανατρέψει τις παραδοσιακές τεχνικές εκπόνησης μελέτης και κατασκευής δημόσιων έργων και να επιτρέψει τον προσδιορισμό των βέλτιστων λύσεων στον κύκλο ζωής των έργων. Για παράδειγμα, τα τρισδιάστατα κατασκευαστικά μοντέλα, η μοντελοποίηση κατασκευαστικών πληροφοριών (Building Information Modelling, BIM), τα νέφη σημείων (point clouds), παρέχουν στις Υπηρεσίες, στους μελετητές και κατασκευαστές πολύ καλύτερη κατανόηση του σχεδιασμού. Τα τρισδιάστατα μοντέλα επιτρέπουν τον εντοπισμό σφαλμάτων στον σχεδιασμό, τα οποία με τις παραδοσιακές τεχνικές σχεδίασης και κατασκευής, με σχέδια δύο διαστάσεων, δεν μπορούν να εντοπισθούν μέχρι τη φάση κατασκευής.
- Η δημιουργία ψηφιακού αποθετηρίου γνώσεων και εμπειρίας, προκειμένου να υπάρχει ανοιχτή πρόσβαση και ανάπτυξη γνώσης. Το αποθετήριο θα προσφέρει τη δυνατότητα οργανωμένης μετάδοσης της εμπειρίας που προκύπτει από την υλοποίηση κάθε έργου, ενώ ταυτόχρονα θα επιτρέψει την αποτροπή της επανάληψης αστοχιών σε έργα.
- Η κωδικοποίηση νομοθεσίας δημόσιων έργων θα διασφαλίσει την αποτροπή των νομικών εμπλοκών στις διαδικασίες υλοποίησης των έργων. Είναι αναγκαίος ο μετασχηματισμός της δομής της ηλεκτρονικής νομικής βάσης δεδομένων.
- Η καθιέρωση της χρήσης εξοπλισμού τεχνολογιών κατά την κατασκευή, που επιτρέπει τον εντοπισμό της γεωγραφικής θέσης των κατασκευαστικών μηχανημάτων, την ανίχνευση του βαθμού ακαμψίας στην οδοποιία, σε πραγματικό χρόνο κατά τη διαδικασία συμπύκνωσης των εδαφών, διασφαλίζει την επίτευξη του καθορισμένου βαθμού συμπύκνωσης, κλπ. Τα δεδομένα αποθηκεύονται σε φορητή συσκευή αποθήκευσης ή σε ιστότοπο αποθήκευσης cloud και χρησιμοποιούνται για ανάλυση από τον Ανάδοχο ή την Υπηρεσία επίβλεψης.
Όπως αναφέρει στην πρότασή του, «η κατασκευαστική βιομηχανία δημοσίων έργων είναι ένας από τους πυλώνες της οικονομίας. Ζούμε ήδη την ψηφιακή επανάσταση με γνώμονα τις τεχνολογίες πληροφοριών νέας γενιάς, όπως το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (IoT), το cloud computing, τα μεγάλου όγκου δεδομένα, τις εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας (Virtual Reality) και την παραγωγή κατασκευαστικών σχεδίων σε πολλαπλές διαστάσεις (3D, 4D 5D, κλπ.). Πρόσφατες μελέτες εκτιμούν ότι η ψηφιοποίηση στην παραγωγή προϊόντων και υπηρεσιών μπορεί να προσθέσει έσοδα περισσότερα από 110 δισεκατομμύρια ευρώ ετήσιως στην ευρωπαϊκή οικονομία τα επόμενα πέντε χρόνια, ενώ η Διοίκηση Ομοσπονδιακών Οδών των ΗΠΑ εκτίμησε ότι επιτυγχάνεται εξοικονόμηση οικονομικών πόρων κατά 6% και χρόνου κατά 40 έως 60%.