Με νέα στοιχεία όσον αφορά την πρόταση για τους λαμπτήρες LED και στόχο την διατήρηση του διαλόγου επανέρχεται ο επικεφαλής της παράταξής “Γιάννενα, πολίτες για την Ανατροπή”, Λάζαρος Νατσης, με επιστολή του προς τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ιωαννιτών
Ολόκληρη η επιστολή:
“Αγαπητοί συνάδελφοι,
Το τελευταίο διάστημα έχω δεχτεί αρκετές ερωτήσεις από συναδέλφους για την πρόταση που καταθέσαμε και αφορά τους λαμπτήρες LED. Επίσης έχουν ακουστεί και ανακρίβειες , δημοσίως, από επίσημα χείλη που αντί να διευκρινίζουν συσκοτίζουν το όλο θέμα.
Γι αυτό να μου επιτρέψετε να προβώ σε ορισμένες διευκρινίσεις.
Στη δική μας πρόταση ,πήραμε ως δεδομένα όλα όσα αναφέρονται στην μελέτη που παρουσιάστηκε από την περιφέρεια ώστε να υπάρχει η δυνατότητα απόλυτης σύγκρισης των δύο προτάσεων. Αυτό δεν σημαίνει ότι στοιχεία της μελέτης δεν αμφισβητούνται όπως, το ύψος της εξοικονόμησης, το είδος των λαμπτήρων και των φωτιστικών ή ο συνολικός αριθμός τους.
Για το λόγο αυτό είναι απαραίτητη η εκπόνηση μελέτης με την επίβλεψη και παραλαβή από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου.
Tο πρόγραμμα που έχει εκπονήσει το ΤΠΔ είναι προσαρμογή στις ανάγκες των δήμων με μόχλευση χρημάτων από την ΕΤΕπ. Η ΕΤΕπ χρηματοδοτεί απευθείας έργα με προϋπολογισμό άνω των 25 εκ € καλύπτοντας μέχρι το 75% του κόστους επένδυσης. Για έργα μικρότερου ύψους η χρηματοδότηση της γίνεται μέσω του προγράμματος της με το ΤΠΔ.
Το επιτόκιο του ΤΠΔ (με όσα ισχύουν) είναι 3,78% σταθερό εφόσον χρηματοδοτηθεί το έργο στο 100% και προκύπτει αναλογικά από το επιτόκιο του δανείου που αντιστοιχεί στο μέρος που αφορά την ΕΤΕπ και στο μέρος που αφορά το ΤΠΔ δηλαδή για χρηματοδότηση του 100% το έργου το τελικό επιτόκιο προκύπτει από το επιτόκιο ΕΤΕπ Χ 75% δανείου + επιτόκιο ΤΠΔ Χ 25% δανείου. Αν το έργο χρηματοδοτηθεί μέχρι το 75% τότε το επιτόκιο είναι μόνο αυτό της ΕΤΕπ.
Ακούστηκε δυστυχώς από επίσημα χείλη ότι θα κάνουμε το έργο με χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ με μηδενικό επιτόκιο . Στην πραγματικότητα αν δανειστούμε από την ΕΤΕπ ( και εφόσον συντρέχουν όλοι οι λόγοι) το επιτόκιο θα είναι το ίδιο με αυτό που δανείζει η ΕΤΕπ μέσω του ΤΠΔ, ενώ σε καμία περίπτωση δεν χρηματοδοτεί με μηδενικό τελικό επιτόκιο.
Στην περίπτωση δανεισμού του Δήμου ή της περιφέρειας από την ΕΤΕπ δεν γίνεται το έργο να γίνει με ΣΕΑ ή ΣΔΙΤ δεδομένης της κερδοφορίας του, ενώ ο ιδιώτης μπορεί να χρηματοδοτηθεί μέσω εμπορικής τράπεζας που συνεργάζεται η ΕΤΕπ κατά αντιστοιχία με τα ως άνω για το ΤΠΔ με τρέχον επιτόκιο .
Στην πρόταση του ΤΠΔ λόγω της εγγύησης καλής λειτουργίας του αναδόχου και της εγγύησης ενεργειακής απόδοσης συμπεριλαμβάνεται η συντήρηση για δέκα χρόνια με την ίδια τιμή που αναφέρεται και στην μελέτη (130.000 για 12 χρόνια ) αν και την θεωρούμε υπερτιμημένη.
Το έργο θα δημοπρατηθεί με αποτέλεσμα να υπάρχει έκπτωση (μέσος όρος εκπτώσεων στα μέχρι τώρα έργα 27,26).
Στην περίπτωση των ΣΕΑ ο εργολάβος τιμολογεί με βάση την υπηρεσία συνολικής εξοικονόμησης . Δεδομένου ότι τα έργα αυτά αποσβένονται κατά κανόνα σε λιγότερο από 4 χρόνια η αξία δημοπράτησης είναι τουλάχιστον 3 πλάσια αυτής με σκοπό την προμήθεια και εγκατάσταση.
Από την εξοικονόμηση αυτός κρατά ένα ποσό. Αν αυτό είναι πχ 70% τότε και ο δήμος θεωρητικά ωφελείται το 30% γιατί στην πράξη αυτό είναι μικρότερο λόγω του ΦΠΑ που επιβαρύνεται . Στο παράδειγμα μας για εξοικονόμηση 1 εκ € ο εργολάβος παίρνει 700.000 και σε αυτό ο δημότης πληρώνει και 24% ΦΠΑ που ισοδυναμεί με 168.000€. Ο δήμος τελικά ωφελείται 300.000-168.000=132.000€.
Φυσικά δημόσια ακούστηκε ότι θα έχουμε ως δήμος 750.000€ ετήσιο όφελος, καθώς και ότι θα υπάρχει ως προϋπόθεση στο διαγωνισμό έκπτωση 50% .
Έχουν ειπωθεί πολλά που κάποια στιγμή πρέπει να παρουσιαστούν υπεύθυνα ώστε ο δημότης να μπορεί να τα αξιολογήσει , άλλωστε όποια πρόταση και να επιλεγεί θα βρίσκεται συνεχώς υπό δημόσια επιτήρηση .”