Ακόμη εξετάζει τη νομιμότητα του σχεδίου της ελληνικής κυβέρνησης η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με την απάντησή της σε ερώτηση των ευρωβουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία που είχε υποβληθεί τον Νοέμβριο – παρά την κυβερνητική πρακτική του αυτοσχεδιασμού στο φλέγον ζήτημα περί “κλειστών κέντρων κράτησης προσφύγων και μεταναστών”.
Κύριε Μητσοτάκη, μήπως θα έπρεπε να σοβαρευτείτε, και να αρχίσετε να
απευθύνεστε στους Έλληνες πολίτες, στο εσωτερικό της χώρας, με το
θεσμικό τρόπο που απευθύνεστε στις Βρυξέλλες;
Κόντρα στην εμμονή στα περί κλειστών κέντρων, τόσο από αρμόδια κυβερνητικά χείλη, όσο και από τον γνωστό ακροδεξιό υπουργό Ανάπτυξης που δεν έχει σταματήσει να παραληρεί δεξιά κι αριστερά για κέντρα «κλειστά που δεν θα μπαίνει ή θα βγαίνει ούτε κουνούπι», η Επίτροπος Γιοχάνσον δεν αποδέχεται ως επαρκείς τις διατυπώσεις της κυβέρνησης:
«Οι ελληνικές αρχές ενημέρωσαν την Επιτροπή σχετικά με την πρόθεσή τους να μετατρέψουν τα υφιστάμενα κέντρα υποδοχής και ταυτοποίησης (KYT) στα νησιά, σε ΚΥΤ πολλαπλών σκοπών με ελεγχόμενη είσοδο/έξοδο. Η Επιτροπή αξιολογεί τη συμβατότητα των σχεδίων αυτών με την ευρωπαϊκή νομοθεσία».
Η κυβέρνηση έχει επανειλημμένα εξαγγείλει το κλείσιμο ανοιχτών δομών όπως η Μόρια και τη δημιουργία κλειστών κέντρων. Στην απάντησή της, ωστόσο, η Επιτροπή δεν αναφέρεται σε νέα Κέντρα αλλά σε «μετατροπή των υφισταμένων». Εύλογα ανακύπτει το ερώτημα, τι συμβαίνει ακριβώς με την διαβόητη ΠΝΠ και τις επιτάξεις που αυτή προϋποθέτει;
Από την απάντηση της Κομισιόν είναι σαφές ότι το μπαλάκι περνάει ξανά στην ελληνική πλευρά.
Η Επιτροπή, από ότι φαίνεται, δεν αντιλαμβάνεται τι ακριβώς προτείνει στο σχέδιο της η ελληνική κυβέρνηση και, άρα αν αυτό το χαοτικό κατασκεύασμα είναι σύννομο με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Και λογικά δεν αντιλαμβάνεται πως μπορούν να συνδυαστούν (με τρόπο συνεπή με την κείμενη νομοθεσία) οι «πολλαπλοί σκοποί» με δεδομένο ότι η κράτηση προβλέπεται μόνο ως έκτακτο μέτρο κι όχι ως η «κανονικότητα».
Επιπροσθέτως, είναι αμφίβολης νομιμότητας τα θολά όρια ανάμεσα στα ανοιχτά κέντρα υποδοχής και ταυτοποίησης και τα «κέντρα με ελεγχόμενη είσοδο/έξοδο».
Σ’ αυτό το οξύμωρο, προσθέστε και το ζήτημα της διαχείρισης των ανηλίκων, σε όποια από τις παραπάνω “κατηγορίες” κι αν ανήκουν, και θα καταλάβετε ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιχειρεί να επιβάλλει μια παρελκυστική πολιτική ασάφειας μέχρι να επιβάλλει de facto κάτι που δεν είναι δυνατόν να εφαρμοστεί de jure: μια μορφή άτυπων φυλακών για κρατούμενους που δεν έχουν κατηγορηθεί ή καταδικαστεί για οποιοδήποτε αδίκημα, σε εξόφθαλμη παραβίαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.
Όσο για τη δημιουργία κέντρων κράτησης στα ξερονήσια, όνειρο θερινής νυκτός της ακροδεξιάς κυβερνητικής πολιτικής, τίποτε σχετικό δεν έχει αναφερθεί στην Επιτροπή, όπως δηλώνει η ίδια: «Η Επιτροπή δεν έχει γνώση οποιουδήποτε σχεδίου για τη δημιουργία κέντρων κράτησης σε ακατοίκητα νησιά ή ερημικές περιοχές».
Η ερώτηση των ευρωβουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως κατατέθηκε τον Νοέμβριο:
Η ελληνική Κυβέρνηση ανακοίνωσε το νέο επιχειρησιακό της σχέδιο για το προσφυγικό – μεταναστευτικό ζήτημα.
Ανάμεσα στα άλλα, ανακοινώθηκε η μετατροπή όλων των ανοιχτών Κέντρων Υποδοχής και Ταυτοποίησης (Hotspots) σε κλειστά κέντρα, είτε προαναχώρησης είτε για την Υποδοχή και Ταυτοποίηση. Με τον τρόπο αυτό η γενικευμένη, μαζική και συστηματική κράτηση γίνεται ο κανόνας της μεταναστευτικής πολιτικής της χώρας σε αντίθεση με τη σχετική Ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Ερωτάται η Επιτροπή:
Είναι οι συγκεκριμένες προβλέψεις συμβατές τις Οδηγίες 2013/33/ΕΕ σχετικά με τις απαιτήσεις για την υποδοχή αιτούντων διεθνή προστασία και 2008/115/ΕΕ σχετικά με τις επιστροφές των παρανόμως διαμενόντων υπηκόων τρίτων χωρών και πιο συγκεκριμένα με το Άρθρο 8 της πρώτης και 15 και 18 της δεύτερης; Πώς αξιολογεί νομικά το ενδεχόμενο τα κέντρα κράτησης να δημιουργηθούν σε ακατοίκητα νησιά του Αιγαίου ή σε άλλες ερημικές περιοχές;
Δεδομένου ότι υπό κράτηση θα βρεθούν και χιλιάδες ανήλικοι, είναι οι συγκεκριμένες προβλέψεις σύμφωνες με τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας για την προστασία του μείζονος συμφέροντος του παιδιού και το Άρθρο 23 της Οδηγίας 2013/33/ΕΕ;
Προτίθεται να χρηματοδοτήσει τη δημιουργία όλων αυτών των κλειστών κέντρων, ακόμη και για Υποδοχή και Ταυτοποίηση, και πόσο θα κοστολογούνταν η δημιουργία και η λειτουργία τους σύμφωνα με τις προϋποθέσεις των πιο πάνω Οδηγιών;
Η απάντηση της κ. Johansson εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:
Οι ελληνικές αρχές ενημέρωσαν την Επιτροπή σχετικά με την πρόθεσή τους να μετατρέψουν τα υφιστάμενα κέντρα υποδοχής και ταυτοποίησης (KYT) στα νησιά σε ΚΥΤ πολλαπλών σκοπών με ελεγχόμενη είσοδο/έξοδο.
Η Επιτροπή αξιολογεί τη συμμόρφωση των σχεδίων αυτών με το δίκαιο της ΕΕ, ιδίως με τις διατάξεις των οδηγιών 2013/33 και 2008/115 , οι οποίες καθορίζουν τους ακριβείς λόγους και τις συνθήκες κράτησης, συμπεριλαμβανομένης της κράτησης ανηλίκων.
Η Επιτροπή δεν είναι ενήμερη για τυχόν σχέδια δημιουργίας κέντρων κράτησης σε ακατοίκητα νησιά ή ερημικές περιοχές.